Zó maak je van jouw Instagram een instant succes.

Lees hier de belangrijkste tips voor een succesvolle Instagram campagne

Posted by Mariah 5 months ago

Waar Facebook jarenlang het social medialandschap heeft gedomineerd, neemt Instagram tegenwoordig een steeds prominentere rol in. Hierdoor moeten zelfs de beste marketeers zich opnieuw verdiepen in deze nieuwe manier om de beoogde doelgroep te bereiken. Gelukkig heeft MCPR een echte insta-pro in huis, die ons alle ins en outs kan vertellen over social media’s next best. Hoe maak je de beste foto’s, hoe krijg je de mooiste Instagram feed, hoe krijg je engagement en hoe kan je Instastory’s gebruiken? Wij bespreken hier de key elements voor een succesvolle Instagramcampagne.

Hoe maak je de beste foto’s?

Allereerst, kies de apparatuur die past bij je doel. Wil je foto’s van een hoogwaardige kwaliteit, kies dan een professionele camera. Wil je spontaan een foto maken on the go? Dan volstaat een telefoon met goede camera. Tegenwoordig zijn er genoeg telefoons die haarscherpe foto’s maken.

Zorg er vervolgens bij het maken van een foto voor, dat je goed let op de compositie van de foto. De ‘regel van derden’ is een tactiek die veel wordt gebruikt in de fotografiewereld. Volg je deze regel, dan zul je zien dat de foto’s interessanter, sprekender en mooier worden. Deze regel kun je makkelijk toepassen als je het raster op je camera aanzet. Op een iPhone doe je dat door op instellingen -> camera -> raster te klikken.

Tips voor het beste filter De roddels zijn dat de Instagram-filters Valencia, Rise en Sierra zorgen voor de meeste interactie. Maar de beste tip die we hierbij kunnen geven is eigenlijk om een filter te kiezen die bij je merk past. Wel is het zo dat de kleuren baby roze, zomers blauw en een tintje oranje het op het moment heel goed doen. Probeer ook zoveel mogelijk natuurlijk licht te gebruiken. Margaret Zhang, bekend Australisch fotografe, zegt hierover: “lightning is key – like any form of photography, no amount of filtering or app-editing will save a photo that’s poorly lit. Natural light always reads better.”

Tips voor productenfotografie Fotografeer de producten uit meerdere hoeken en zorg dat de details van het product worden getoond. Bij een rustige achtergrond komen de producten vaak het beste tot hun recht. Kleurgebruik is ook erg belangrijk. Zorg dat de kleurcompositie in de foto goed op elkaar aansluit en de juiste voorwerpen eruit springen.

In het voorbeeld hieronder zie je een foto van @cluse, waarbij de focus ligt op het horloge. In dit voorbeeld laat de persoon het horloge mooi naar voren komen in een leuke setting/foto, waarbij de kleuren mooi op elkaar afgestemd zijn.

Hoe krijg je de beste Insta-feed

Nu je de mooiste foto’s hebt, kun je je nu focussen op het opbouwen van een mooie en consistente feed. Een feed is een profiel op Instagram. Alle foto’s die een persoon of bedrijf heeft geplaatst worden hier in een raster weergegeven, waarbij het belangrijk is dat deze foto’s in harmonie zijn. Een mooie consistente Instagram feed creëer je zo:

Stap 1: het toepassen van de stijl van jouw merk. Welke kleuren, voorwerpen en stijl gebruik je? Past een kleurige, heldere of juist donkere of robuuste stijl beter bij het merk? Ga uit van drie basiskleuren en verwerk tinten hiervan in je feed. Social media Editor Raleigh Burgan van Clique Inc. zegt hierover: “Your color palette conveys a lot about your brand, so choose wisely, but pick something that is organic to you.” Consistentie creëer je al door de juiste filter te vinden en deze altijd over elke foto te gebruiken, zodat de feed er harmonieus uitziet. Let er wel op dat sommige foto’s een andere lichtinval kunnen hebben, maar dit kan je handmatig aanpassen. De app ‘VSCO Cam’ is een voorbeeld van een goede app om je foto’s te bewerken, met heel veel mooie filters.

Stap 2: onderwerpen om te fotograferen. Ook is het verstandig om te bedenken welke onderwerpen je wilt behandelen, zoals: achter de schermen, (nieuwe) producten, het team etc. Kies een paar onderwerpen uit die interessant en leuk zijn om te delen in de vorm van foto’s en video’s en hou het hierbij. Dit zorgt voor consistentie en duidelijkheid richting de volgers.

Stap 3: altijd het totaalplaatje in gedachten houden. Hoe staat de foto bij de rest van je foto’s en dus op je Instagram feed? Om deze vraag te visualiseren kan je de app UNUM gebruiken, waar je foto’s in kunt importeren en zo het totaalplaatje vooraf kunt beoordelen. Zo weet je direct of de foto klopt met jouw profiel. Het voorbeeld hieronder is de feed van @gisou_official, een haarproductenmerk. Dit is een mooi voorbeeld, omdat zij duidelijk een aantal soorten foto’s hebben gekozen: foto’s van mooi haar, ingrediënten, producten en campagne foto’s. Ook zie je heel duidelijk het roze filter terugkomen, die zorgt voor een mooi geheel.

Hoe zorg je voor engagement?

Nu je profiel tiptop in orde is, is het is tijd om volgers en likes te verdienen. Om een trouwe groep volgers te verkrijgen en deze groep te laten groeien, zijn een aantal dingen belangrijk:

Stap 1: word een actieve Instagrammer. Jouw activiteit bepaalt voor een groot deel de vindbaarheid van jouw Instagram-pagina, jouw positie in het algoritme en de betrokkenheid van jouw volgers. Zorg ervoor dat je minimaal een keer per week iets plaatst, zodat je pagina altijd relevant is voor nieuwe bezoekers. In het beste scenario verschijnt er zelfs één of twee keer per dag iets op jouw profiel.

Stap 2: wees betrokken bij je volgers. Hierdoor bouw je een band op met je volgers en zo kun je een sterke Instagram-community bouwen. Bestaande uit high quality volgers, die zich bezighouden met jouw content en zich betrokken voelen bij jouw merk. Betrokkenheid naar je volgers kun je laten zien door te reageren op hun foto’s en/of ze terug te volgen. Ook kan je reageren op foto’s waarin je bent getagd, of deze zelfs reposten (het posten van een foto op jouw feed of story waarin jij zelf bent genoemd door iemand anders). Wanneer je een account tegenkomt dat jou niet volgt, maar wel denkt dat ze interesse hebben: volgen! De kans is groot dat zij jou terug zullen volgen, waardoor jouw bereik blijft groeien.

Stap 3: gebruik hashtags - #instagram. Hashtags (#) helpen bij het vergroten van bereik van jouw foto’s. Op deze website kan je de beste hashtags voor Instagram vinden. Ook het cliché ‘meten is weten’ is van toepassing op Instagram. Statistieken geven bijvoorbeeld inzicht in wanneer volgers online zijn, zodat je weet wanneer je een foto moet plaatsen voor de hoogste engagement. Dit staat bij je statistieken onder ‘doelgroep’, helemaal onderaan bij het kopje ‘volgers’.

Hoe krijg je de beste Instastory’s?

Nog een woord in het jargon van Instagram is de Instastory. Dit zijn video’s of foto’s die slechts 24 uur zichtbaar zijn en geen plek krijgt op je feed. Story’s zijn perfect voor storytelling van jullie boodschap en om ‘een kijkje achter de schermen’ te laten zien. Je kunt bijvoorbeeld verslag doen van evenementen op dat moment, of dagelijkse werkzaamheden delen met volgers. Ook kun je hier jouw fans in het zonnetje zetten die foto’s met jullie producten plaatsen. Al deze opties versterken de band tussen jou en jullie volgers. Handig aan story’s is de mogelijkheid om door te linken naar een website. Volgers swipen omhoog om meer te weten te komen over een product of dienst.

In je story’s kun je ook tools gebruiken, waarvoor geldt: meer tools, meer traffic. Je kunt speciale tools gebruiken om een poll, een locatie of een andere gebruiker te delen met je volgers. Probeer de story’s ook zo leuk en mooi mogelijk te maken door middel van teksten, emoji’s en GIF’jes. Ook heb je speciale apps om alles extra aantrekkelijk te maken. Op de afbeelding hieronder zie je de app Unfold, een leuke app om plaatjes bij elkaar te zetten in een collage.

Na het lezen van deze tips kun je van jouw Instagram een waar succes te maken, maar vergeet niet dat een goede strategie minstens zo belangrijk is. Wil je meer weten over hoe je een goede strategie opzet? Dan kan je onze blog ‘Tips voor een #instagood #strategy’ lezen of contact met ons opnemen via info@mcpr.nl. Good luck!