Zo haalt jouw bedrijf meer uit de feestdagen

Veel bedrijven richten campagnes speciaal in op de feestdagen. Hoe bedenk je zo’n campagne en van welke bedrijven kun je dit leren? Wij zetten dit op een rij met tips en voorbeelden.

Posted by Cato 1 month ago

Met de feestdagen in het zicht kan je er niet omheen: overal zie je de reclames van bedrijven voor de feestdagen. Het hele jaar door spelen deze bedrijven op een slimme manier in op speciale dagen. Wat kun je als bedrijf doen om op te vallen en wie deden dit feilloos? Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw boodschap het beste blijft hangen bij de consument? Hier zijn een aantal tips en inspiratiebronnen voor het opstellen van een campagne voor jouw eigen bedrijf.

Als je ideeën wilt opdoen voor campagnes is het slim om te kijken naar voorgaande edities. Welke marketingcampagnes sloegen aan en welke niet? Waarom sloegen ze aan? Wat past er bij jouw bedrijf? Mix deze antwoorden met elkaar en je hebt een campagne. Wij zullen dan ook onze favo voorbeelden gebruiken om jou te helpen.

1. Highlight één van jouw merkwaardes met jouw campagne. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de Jumbo dit heeft gedaan met hun kerstreclame. Vorig jaar wonnen zij samen met het reclamebureau Alfred een Gouden Loeki voor hun kerstcampagne, dus ook dit jaar zijn ze weer met elkaar in zee gegaan. Jumbo wil met haar reclamecampagnes benadrukken de ‘fijnste supermarkt voor gezinnen’ te zijn. Tijdens kerst draait het eveneens om familie, wat goed bij elkaar aansluit. Voor de kerstcampagne van dit jaar heeft Jumbo inspiratie opgedaan uit de Disneyfilm Sneeuwwitje om een familiegevoel op te wekken. Door net als in de Disneyfilm dieren de vader te laten helpen met het versieren van het huis (aah wat cute!), proberen ze het gezin centraal te stellen. Hun kerstcampagne met de schattige eekhoorntjes sloeg volgens verschillende experts goed aan en het Disney-gevoel is heel goed overgebracht. Bekijk hier de video van de Jumbo reclame!

Tip: Zet jouw merkwaarden op een rij en link een feestdag aan die waarde. Zo zorg je ervoor dat jouw campagne geloofwaardig overkomt en eigen blijft.

2. Speel in op emoties Wat ons vooral ‘inpakt’ met goede reclamecampagnes voor de feestdagen is de emotie waar de bedrijven op inspelen. Wanneer een bedrijf heel erg inspeelt op de emoties van de consument, wat extra wordt gedaan tijdens de feestdagen, verandert er iets. Consumenten (1) ervaren een positievere houding tegenover het bedrijf en de reclame, (2) tonen meer aandacht voor de reclame tijdens het kijken en (3) ervaren een hogere reclame-, boodschap-en merkherkenning. Jumbo deed dit goed met hun laatste reclame: je wordt er blij van en krijgt een familiegevoel. Het onderwerp waar Albert Heijn op inspeelt met hun reclame is eenzaamheid wat wordt omgezet naar de emotie verdrietig, en later naar hartverwarmend. In de reclame zie je een bejaarde man die zich klaarmaakt voor de kerst, maar hij is alleen. Vervolgens gaat hij langs bij het huis van de vrouw waar hij een oogje op heeft, waar tot zijn verbazing haar hele gezin bij is en dan raakt hij geëmotioneerd. Bekijk hier de video van de Albert Heijn reclame!

Met de reclame speelt Albert Heijn in op gevoelens zoals eenzaamheid, verdriet en treurnis. Dit maakte veel los waardoor deze reclame mensen erg bij bleef. Een reclame gericht op emotie overlaadt ons onderbewustzijn met prikkels die we niet (altijd) kunnen weerstaan. Dit heeft een hele andere uitwerking dan de promotie van een korting. Ga voor een emotionele reclame als je iets los wilt maken bij mensen: hen blij wilt maken of hun hart wilt verwarmen. Zo’n emotie in jouw content kun je op verschillende manieren activeren.

Tip: Gebruik muziek, videobeelden en vooral de persoonlijke touch. Door een echt verhaal met echte mensen neer te zetten, zorg je ervoor dat emotie geen oppervlakkig reclametrucje is, maar echt bij het merk past.

3. Haak in op hypes/specifieke situaties Nu hebben niet alle bedrijven budget voor een grote televisiecampagne. Een simpelere en vaak goedkopere manier is om aan te haken bij een hype of specifieke situatie omtrent een feestdag. Dit kan je dan ook prima filmen met de bedrijfscamera of jouw mobiele telefoon.

Een prachtige inhaker van afgelopen tijd is die van Bol.com tijdens Sinterklaas. Het filmpje van het interview met het Friese jongetje is jullie allen vast bekend. Hij vertelde wat hij wilde hebben van sinterklaas maar hij zei heerlijk nuchter dat dat hij dit waarschijnlijk niet ging krijgen omdat het te duur was. Iedereen vond het hilarisch en de video ging viral. Hier zijn een paar reacties:

Bol.com pikte dit trending jongetje snel op en begon een zoektocht naar hem.

Met een goed resultaat. Bol.com kwam met sinterklaas bij de jonge Fries langs om zijn wensen te vervullen. Ook dit filmpje werd massaal gekeken en het hele land vond het superleuk. Goede en relatief gezien een lowbudget reclame van bol.com. Bekijk hier het filmpje waarbij bol.com langsgaat bij de Friese jongen!

Tips: houdt de hashtags en het nieuws in de gaten, kijk naar wat of wie er populair is en wat er speelt in de wereld. En handel vervolgens snel. Trending topics zijn vaak zo weer vervlogen.

Hey ho, let’s go! Na deze mooie voorbeelden kunnen er misschien al goede ideeën opgedaan worden over wat er voor jullie mogelijk is. Er staat nog een feestdag op de planning dit jaar!

Wat belangrijk is voor een leuke campagne met de feestdagen: kijk naar wat werkt, wat bij jullie past, wees creatief, laat mensen verbazen en verwarm hun harten. Met al deze ingrediënten kan je de plank haast niet misslaan voor een goede campagne.

Afbeeldingen van: (Schilder, 2017) - http://debestesocialmedia.nl/bol-com-scoort-zoektocht-naar-fries-jongetje-sinterklaasintocht/