Trendy Events: de evenementen trends die je niet mag negeren in 2018

Wat zijn de trends op het gebied van events dit jaar? Lees ze hier!

Posted by Mariah 4 months ago

Een nieuw jaar betekent nieuwe trends, zo ook in de evenementenbranche. In deze blog nemen we jullie mee in de trends en ontwikkelingen van 2018 die bij het organiseren van een evenement niet mogen ontbreken.

1. Let them attract the attention Bij influencer marketing wordt jouw doelgroep beïnvloed door middel van foto's, video's en blogs van een (social) influencer. Zij zijn een goede manier om een evenement onder de aandacht te brengen bij een specifieke doelgroepen en buzz te creëren rondom het event. In 2017 werden influencers al steeds populairder en nu in 2018 zullen (social) influencers nóg meer worden ingezet bij evenementen. Zo hadden wij bij het evenement Funky Elephant influencer Koen Kardashian uitgenodigd om de veiling te doen. Dit was een groot succes en de gasten vonden het geweldig! Koen Kardashian met andere influencers op een event

Het is belangrijk om een influencer te kiezen die past bij jouw event en de juiste doelgroep aanspreekt. Degene met de meeste volgers is niet per sé de beste keuze. Zo kun je behalve grotere influencers ook kiezen voor micro-influencers. Deze groep heeft dan wel een minder groot bereik (tussen de 1.000 en 10.000 volgers), maar hun doelgroep is vaak meer betrokken bij hen en ze zijn makkelijker te boeken voor een lagere vergoedingen. Want eigenlijk is het net zoals bij advertenties: hoe groter het bereik, hoe hoger de vergoeding.

2. Food for thought De laatste drie jaar is voeding, en met name gezonde voeding, iets waar iedereen mee bezig lijkt te zijn. Door de grote verschillen in eetgedrag is het bij een evenement slim om hier rekening mee te houden. Denk aan de grote diëten die nu opkomen en de vraag naar suiker-, zout- en vetvrije producten. Ga op zoek naar een cateraar die dit kan toepassen en vraag van tevoren aan je bezoekers naar dieetwensen en allergieën. Bij de Brouwerij by MCPR wordt er bijvoorbeeld samen met de gast gekeken naar special requests en de mogelijkheden hiervoor. Wij zien dat dit extraatje altijd wordt gewaardeerd. Ook bij de dranken zijn er ontwikkelingen gaande. Neem de lokale en speciaal bieren bijvoorbeeld, die worden steeds populairder. Speel hier bij jouw evenement op in, kijk welke bieren populair zijn in de omgeving waar jullie zijn. Dit zal extra waarde toevoegen aan de locatie en de experience van de gasten, en hoe beter de experience; hoe meer aandacht jouw event krijgt en hoe beter het blijft hangen bij de gasten!

3. Locatie met verhaal Storytelling is geen nieuw begrip, het is het toepassen van verhalen en emoties om een doel te bereiken. Met verhalen en emoties raak je de mensen, waardoor jouw event veel beter blijft hangen. Daarom wordt authenticiteit nu ook doorgevoerd in het kiezen van een locatie. De sfeer die hangt bij de locatie is het allerbelangrijkste. Natuurlijk zijn de bereikbaarheid, het kostenplaatje en de parkeergelegenheid ook nog steeds belangrijk bij het kiezen van een locatie. MCPR gaat bijvoorbeeld altijd opzoek naar een locatie waar de sfeer en het verhaal authentiek zijn en past bij de klant. Laatst hebben we een event georganiseerd in de Heineken Experience. Op het evenement van deze klant kwamen ook een aantal internationals, waarvoor het een hele vette ervaring was. Ze kregen op deze locatie mee hoe dit Nederlandse bier vroeger gebrouwen werd en hebben dit mogen proeven met een uitzicht over heel Amsterdam. Beter dan dat wordt de Amsterdam-experience niet.

Behalve dat de locatie bij jouw verhaal moet passen zijn er ook een aantal thema's die heel erg in zijn. Als je bijvoorbeeld opzoek bent voor een locatie voor vergaderingen, brainstormsessies of workshop is een locatie met botanische look and feel erg geschikt en helemaal van nu. Natuur, groen en planten stralen rust uit en zorgen voor een positieve vibe; green is key. Planten reinigen de lucht en openen de ruimte. Kan je geen locatie vinden en wil je dit zelf ergens creëren? Het is het helemaal niet moeilijk om deze paradijselijke ervaring te creëren! Een paar planten en leuke botanische woondecoraties en - tadaaa - je eigen paradijsje.

Botanische decoratie

Botanische look toch niks voor jullie? Ga dan voor een industriële look, ook dit is helemaal hot. De Brouwerij wordt door gasten ook geroemd door haar moderne uitstraling met industriële eigenschappen. De regel bij een industriële uitstraling is eigenlijk: less is more. Dus een open ruimte met veel neutrale kleuren zoals wit, zwart en grijs. Het komt voort uit de grof opgezette fabrieken van vroeger. In plaats van dat we alles netjes en strak wilde zijn we nu meer opzoek naar een grove, robuuste en stoere look op de locatie.

Dus in het kort: zorg ervoor dat jouw event een herinnering wordt. Maak het speciaal met een mooi verhaal, passend eten en interessante mensen, en jouw event kan niet misgaan. Good luck!