Tone of voice

De tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met de doelgroep, en wordt idealiter consequent toegepast in alle communicatie uitingen. Maar hoe weet je welke tone of voice je aan moet houden? In deze blog geven we je een aantal tips.

Posted by Mariah 8 months ago

De tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met de doelgroep. Het toepassen van één vaste toon in teksten en andere communicatievormen maakt het bedrijf herkenbaar en is medebepalend voor het imago. Het zorgt ervoor dat het publiek en de bestaande relaties steeds worden aangesproken op dezelfde wijze, die aansluit bij de identiteit die het bedrijf wil uitstralen. Een tone of voice kan formeel of informeel zijn, serieus of juist luchtig, direct of indirect, commercieel of informatief, technisch of juist toegankelijk. De tone of voice wordt idealiter consequent toegepast in alle communicatie uitingen. Maar hoe weet je welke tone of voice je aan moet houden? In deze blog geven we je een aantal tips.

Welke tone of voice moet je aanhouden?

Past de tone of voice wel bij de ene klant maar niet bij de andere, dan sla je de plank mis. De tone of voice die je gebruikt kan jou onderscheidend maken. De tone of voice is ook erg belangrijk voor de authenticiteit van je merk (meer over authenticiteit lees je in de vorige blog).

De doelgroep is het meest bepalend voor de keuze van de juiste tone of voice. Bestaat de doelgroep uit jonge, ambitieuze starters op de arbeidsmarkt? Dan schrijf je in de jij-vorm, maar zijn de toon en het woordgebruik zakelijk. Vormen middelbare scholieren de doelgroep? Dan schrijf je ook in de jij-vorm, maar is de woordkeuze luchtig en humoristisch. Het is dus erg belangrijk om je in te leven in de doelgroep. Wat is hun opleidingsniveau? Hoe willen ze aangesproken worden? Welk taalgebruik vinden ze prettig? Ook het onderwerp is van invloed op de tone of voice. Een luchtig onderwerp vraagt een andere tone of voice dan een zwaar onderwerp. Ook een tekst over financiën vraagt een andere tone of voice dan een tekst over de opening van een nieuw restaurant. Daarnaast is het doel van een tekst bepalend voor de tone of voice. Wil je de lezer overhalen, informeren, instrueren of amuseren?

Onderscheiden

Met je tone of voice kun je je onderscheiden van de concurrentie. Dit hoeft niet te betekenen dat je het tegenovergestelde van de concurrentie moet doen. Ben je actief in de zorg en spreek je de doelgroep aan met ‘jij’ omdat de concurrentie ‘u’ gebruikt? Dan is de kans groot dat je website niet de goede doelgroep aanspreekt (die in dit geval voornamelijk uit ouderen bestaat). Dit kan dan juist gezien worden als onbeleefd. Soms is het beter om de doelgroep vanuit een andere invalshoek te benaderen. Dan kun je je onderscheiden door het vergroten van je zelfstandigheid te benadrukken.

Tips

Hieronder zetten we een aantal tips op een rijtje voor het vinden van de juiste tone of voice:

- Bedenk hoe je wil klinken.

De keuze voor toonzetting moet passen bij de doelgroep, de ideale klant en de branche. Een aantal vragen die je zou kunnen beantwoorden zijn: Wat doet je bedrijf? Waarom bezoeken mensen jouw website? Als jouw merk een persoon was hoe zou je hem of haar beschrijven?

- Vraag aan je doelgroep hoe ze over jou en je bedrijf denken.

Je doelgroep heeft zonder twijfel al een bepaald beeld van je bedrijf en je diensten/producten. Vraag deze mensen waarom ze met jou zakendoen en niet met de concurrent. Met hun mening en hun antwoorden kun je gemakkelijker kiezen hoe jouw tone of voice moet klinken.

- Creëer een gezicht dat zorgt voor herkenbaarheid.

Door een eigen schrijfstijl te ontwikkelen toon je interesse waardoor je bedrijf een bepaalde emotie uitstraalt. Op deze manier krijgt je bedrijf een menselijke uitstraling en word je sneller vertrouwd.

- Schrijf een huisstijlgids.

Een document met richtlijnen voor alle vormen van communicatie is altijd handig om te hebben. Alle medewerkers kunnen dit gebruiken en er op terugvallen. Zo is het voor iedereen duidelijk en voorkom je misverstanden.

- Wees consistent in al je uitingen.

Wanneer je consistent bent in al je uitingen: je website, social media, e-mail, nieuwsbrieven, etc. gaat dit voor herkenbaarheid zorgen. Dit is op zijn beurt weer goed voor de authenticiteit van je merk.