Tips voor een #instagood #strategy

Wil jij meer uit Instagram halen? Lees hier de tips voor een #killerstrategie voor meer succes op Instagram.

Posted by Mariah 10 months ago

Een effectieve Instagram strategie is voor veel organisaties moeilijk. Succes op Instagram voor merken is meer dan alleen het posten van een aantrekkelijke foto. Het is de productie van een weldoordachte strategie, een goed gedefinieerde merkidentiteit gebaseerd op visuele creativiteit en effectief community management. Maar hoe bedenk je zo’n strategie? En waar moet je op letten? Hier zijn tips voor een killerstrategie.

1. Bepaal je #goal First things first. Wat wil je eigenlijk bereiken met het gebruiken van Instagram? Het is belangrijk om de volgende vragen duidelijk te hebben voor jezelf:

  • Wat kan Instagram je bieden wat andere platforms niet kunnen?
  • Wie is jouw doelgroep en is jouw doelgroep actief op Instagram?
  • Hoe integreert Instagram met de andere netwerken in jouw social mediastrategie?

Afhankelijk van de branche, het merk en belangrijke prestatie-indicatoren, moet jouw Instagram-marketingstrategie zich richten op verschillende van deze doelstellingen:

  • Verhogen merkbekendheid
  • Laten zien van bedrijfscultuur
  • Onder de aandacht brengen team en vinden nieuw talent
  • Verhogen klantbetrokkenheid en loyaliteit
  • Onder de aandacht brengen producten en diensten
  • Bedrijfsnieuws delen
  • Een grote en betrokken community bouwen
  • Via verkeer verkoop stimuleren

Deze doelstellingen helpen om later in je strategische plan beslissingen te maken. Zie deze doelen dan ook niet als leidend, maar begeleidend voor jouw missie. Daarnaast is het van belang dat je je doelstelling afstemt op het platform waar je gebruik van maakt. Voorbeelden van op Instagram gerichte doelstellingen zijn:

  • Toename van het aantal volgers op jouw Instagram account met een bepaald aantal per maand
  • Toename van het aantal likes en reacties op jouw post, ‘minimaal 500 likes per post’
  • Een bepaald aantal mensen bereiken

Op Instagram krijgen volgers een kans om te communiceren met het merk. Het helpt je Instagram-betrokkenheid ook meer te worden op een manier die meer casual en direct aanvoelt dan als bij andere netwerken. Doe hier iets mee en verwerk dit ook in je doelstellingen.

2. Vertel jouw #story Je volgers willen dat je een verhaal vertelt, in plaats van een product verkoopt. Elke foto die je plaatst moet een deel zijn van dat verhaal. Het is belangrijk om over alle details na te denken, zoals de belichting, de kwaliteit, de captions, hashtags etc. Al deze dingen hebben invloed op het resultaat.

Kijk bijvoorbeeld naar @tonyschocolonely_nl. Zij vertellen een echt verhaal op Instagram. Het is heel duidelijk waar zij voor staan en laten op Instagram zien hoe ze dat doen. Het merk is niet alleen maar bezig met het verkopen van hun chocolade, maar vertelt waarom zij doen wat ze doen. Tonys Chocolonely maakt 100% slaafvrije chocolade en hun missie is om dit de norm te maken. Je ziet dat ze bij Tonys Chocolonely echt nadenken over wat ze plaatsen; foto’s met verhalen van slaven, foto’s van evenementen waar zij zijn en over hun chocolade. Hierbij wordt er goed nagedacht over de captions, de kwaliteit van de foto’s en de hashtags. Alles is een geheel.

Ook claimen zij de hashtag #tonyschocolonely en stimuleren zij de mensen om deze te gebruiken wanneer ze een foto met hun chocolade delen. Vervolgens zien andere dat en worden zij ook gestimuleerd om deze chocolade te kopen. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect: een stream aan reviews van klanten die de chocolade gebruiken. Super slim!

3. Bedenk thema’s Wat wil je uitstralen met jouw merk of organisatie? Deze marketingstrategie heb je waarschijnlijk al. Het is belangrijk dat de uitstraling van de Instagram overeenkomt met de uitstraling van de rest van je merk. Bedenk met behulp van je marketingstrategie een paar thema’s voor je Instagram. De thema’s helpen je als je berichten op Instagram gaat plaatsen. Producten, services, teamleden en cultuur bieden allemaal potentiële onderwerpen. Als je een lijst met specifieke inhoudsthema’s hebt, kun je gaan brainstormen over mogelijke onderwerpen voor op de foto of in de video. Hier zijn een paar voorbeelden en ideeën:

Het leuke van Instagram is dat jouw merk hierdoor heel persoonlijk wordt. Wie zijn de mensen achter de schermen? Wie gebruiken de producten?

Je kunt ook het werk voor je laten doen, bijvoorbeeld met behulp van je fans en influencers. Als mensen foto’s plaatsen met jouw product en jij deze deelt, dan motiveer dat je volgers ook foto’s met het product te plaatsen. Ook kun je afspraken maken met influencers. Zij krijgen jouw product, zij maken er mooie foto’s mee en jij kunt die delen op jouw social media. Leuke voorbeelden zijn @nakdfashion en @loavies. Zij hoeven bijna geen eigen content te maken omdat influencers en fans dit al doen.

4. Bereik krijgen, #like4like Er bestaat op Instagram een algoritme, dat betekent dat jouw volgers jouw post niet bovenaan zien staan als jij die net gepost hebt, tenzij Instagram denkt dat het interessant voor ze is. Dat maakt het heel moeilijk om likes, nieuwe volgers en dus; bereik te krijgen. Met alleen interessante content kom je er tegenwoordig dus niet meer, dus hier zijn nog een paar trucjes voor meer bereik.

Consistent aanwezig zijn Zoals we al hadden gezegd, een post per dag werkt het best, als dat niet lukt probeer dan om de dag. Kijk ook naar het tijdstip dat je de post doet, wanneer zijn jouw volgers actief? Dit kun je zien in de statistieken van Instagram. Je gaat naar je statistieken  klikt op volgers  scrolt naar beneden en voilà daar staat het. Je kunt nu zien op welke dagen en tijden jouw volgers het meest actief zijn.

Zorg ook dat je een paar instastories kunt posten op een dag, dit zorg voor meer zichtbaarheid en geeft je de kans om eens andere dingen te laten zien dan op je feed, zoals bijvoorbeeld ‘behind the scene’ momenten. Want op je profiel post je alleen posts die bij je thema’s passen! Ook dit hoort bij het consistent posten.

Hashtags En vergeet de hashtags niet! De juiste hashtags zijn heel waardevol voor likes. Via de hashtags kunnen mensen jouw account vinden. Gebruik daarom ook alleen hashtags die goed bij jouw content en merk passen. Wat ook leuk is: een unieke hashtag bedenken! Kijk bijvoorbeeld naar de hashtag #nakdfashion van @nakdfashion, #CLUSE van @cluse of #FPgirls van @freepeople. Alle infuencers waar ze samen mee werken en de fans gebruiken deze wat zorgt voor meer bereik en zichtbaarheid.

Interactie Het doel van Instagram is om content aan te bieden waar bezoekers naar zoeken en blij van worden. Push marketing, waarbij je gedreven blijft aanbieden, is niet meer zo populair. Ook niet op Instagram. Hier ga je volgers mee verliezen! De key zit hem in het goed gebruik maken van het platform door te communiceren met je volgers, in plaats van alleen naar hen toe te communiceren. Dus vraag ze wat ze vinden van je dienst of wat zij gedaan hebben die dag, en reageer op hun reacties. Je kunt foto’s terug liken, foto’s waar jullie merk in is getagd liken en erop reageren door te dm’en (chatten). Bouw een band op met je followers!

5. Maak #content, geen reclame Instagram is een visueel platform, reclame hoort hier niet thuis en wordt daarom ook niet gewaardeerd. Zorg ervoor dat je content er natuurlijk uitziet en vergeet de reclameboodschap. Zorg dat je in blendt!

Blend in Normaal gesproken wil je met advertenties opvallen met grote koppen en felle kleuren, maar dat is waar je de fout in gaat als je op Instagram adverteert. Hier wil je niet dat ze opvallen maar dat ze in blenden met de organische content. Je wilt dat je volgers langs jouw foto of video scrollen en dat jouw ad eruit ziet als het soort content dat vrienden ook plaatsen. Gebruik ook geen woorden op je foto, dat schreeuwt ‘advertentie’. Instagram gebruikers herkennen reclame binnen een mum van tijd. Dus wil je resultaten boeken? Zorg er dan voor dat je advertentie waarde heeft.

Hoe je niet in blendt:
Instagram bericht van Juweeltjes and more

Hoe je wel in blendt:

Instagram bericht van Balibody

In het voorbeeld zie je dat Balibody heel goed in blendt. Het lijkt geen advertentie maar als je goed kijkt zit hun product wel in de foto! Heb jij het potje olie gespot?

Een foto maken is zo gedaan, maar houd rekening met je strategie. Je feed, oftewel Instagram pagina, moet een mooi geheel zijn. Dus zorg ervoor dat je elke foto en video op dezelfde manier maakt met dezelfde soorten filters en dat je foto’s consequent en herkenbaar zijn. Kijk naar wat er bij het merk past en baseer daar een stijl op.

Wees authentiek Het draait op Instagram om visual marketing, en dat draait om authenticiteit. Gebruik voor alles wat je deelt op Instagram authentieke en oprechte foto’s en filmpjes. Het moet niet lijken op een in scene gezette reclame (blend in!). Denk aan het soort content dat jij zelf, je vrienden en je buurmeisje leuk vinden op Instagram. Dit werkt meestal inspirerend en raakt je volger persoonlijk. De tekst komt te staan in de ‘caption’ dus onder de foto (met hashtags!).

Dit bericht van Free People is een goed voorbeeld: een authentieke foto die inspireert, van goede kwaliteit is en een leuke caption heeft met (eigen) hashtags! Deze foto past zo goed bij het merk omdat ‘Free’people bekend staat om dat vrije gevoel bij de kleding en in de reclames. Een blij meisje onderweg ergens naartoe weerspiegeld dat mooi.

Instagrambericht van Free People

Contentplanning Je weet nu wat je op Instagram gaat plaatsen. En nu: om ervoor te zorgen dat je een actieve aanwezigheid hebt op Instagram, bepaal je de frequentie waarmee je berichten wilt gaan plaatsen. Om op te vallen tussen al die berichten op Instagram kun je het beste een foto per dag plaatsen. Een contentkalander kan je helpen om overzicht te houden. Zo weet je wanneer je wat gaat communiceren.

Bronnen: Frankwatching Sproutsocial Adformatie Whello