SEO vs. SEA

Wat zijn SEO en SEA precies en wat is het verschil tussen de twee? In deze blog leggen we je het uit en geven we je een aantal tips om zelf SEO en SEA beter in te kunnen zetten.

Posted by Mariah 8 months ago

Wanneer iemand op een zoekmachine een zoekwoord intypt verschijnen er meerdere resultaten. Vaak kijkt men alleen naar de bovenste resultaten, dus is het voor websites heel interessant om bovenaan in de resultaten te staan. Dit kun je bereiken door gebruik te maken van SEO en SEA. Maar wat zijn SEO en SEA precies en wat is het verschil tussen de twee? In deze blog leggen we je het uit en geven we je een aantal tips om zelf SEO en SEA beter in te kunnen zetten.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO is het vindbaar maken van websites in de gratis zoekresultaten (de organische resultaten) van zoekmachines zoals Google en Yahoo. Dit is erg belangrijk, want hoe hoger je in de resultaten staat, hoe sneller mensen je website bezoeken. De volgorde van websites op zoekmachines wordt bepaald door zoekalgoritmes. Dit algoritme wordt bepaald door verschillende criteria, en deze kiest dus uiteindelijk welke website het meest relevant is om weer te geven. Je komt dus niet zomaar bovenaan in zoekmachines te staan.

Hieronder hebben we een aantal voordelen van SEO op een rijtje gezet:

- Gratis: Dit is het grootste voordeel van SEO; een plek in de organische zoekresultaten van zoekmachines kost namelijk geen geld.

- Hoog bereik: Bij SEO draait het meer om relevant verkeer op je website dan om converteren. Het richt zich meer op georiënteerde bezoekers, waardoor je een hoger bereik hebt.

- Kwaliteit: SEO biedt niet alleen een kans op een hogere plek binnen de zoekresultaten. Wanneer je je website SEO optimaliseert zien zoekmachines jou als een relevante website. Het maakt je website dus kwalitatief ook beter.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Bij SEA draait het dus om adverteren, het betaalde gedeelte van zoekmachines. Je schrijft een korte tekst waarin je voor jou belangrijke zoektermen verwerkt waarmee je wil adverteren. Deze advertentie komt dan bovenaan de eerste pagina met resultaten van de zoekmachine te staan. Je betaalt vervolgens een bedrag aan de zoekmachine elke keer dat iemand op jouw link klikt (pay-per-click). Hoe hoog dit bedrag is hangt af van de concurrentie die met dezelfde zoekwoorden willen adverteren en hoe vaak er op de zoektermen wordt gezocht.

Ook voor SEA hebben we een aantal voordelen onder elkaar gezet:

- Garantie voor zichtbaarheid: Als de je een goed ingerichte campagne hebt opgezet en je advertentie door de zoekmachine beoordeeld is kan het direct resultaat opleveren.

- Meetbaar: Een belangrijk voordeel van SEA is dat alles te meten is. Zo weet je dus precies welke advertenties wel en niet goed lopen, aan de hand hiervan kan je ze steeds verder optimaliseren.

- Specifieke doelgroep: Een campagne kan je zo inrichten dat alleen een specifieke doelgroep de advertentie te zien krijgt.

SEO én SEA

SEO en SEA zijn twee verschillende disciplines binnen de online marketing, maar dat betekent niet dat ze elkaar niet kunnen versterken. Wanneer de link van een SEO geoptimaliseerde website bijvoorbeeld wordt gebruikt voor een SEA advertentie, dan profiteert de website mee van de organische resultaten. Zo ziet de zoekmachine dat er een goede samenhang is tussen het zoekwoord en de website waardoor de website een hogere kwaliteit wordt toegeschreven. Deze kwaliteit speelt vervolgens weer een rol in de rankings en de kosten per klik van de SEA campagne. Een vicieuze cirkel dus!

Tips

We geven je hieronder een aantal tips voor meer resultaten met zowel SEO als SEA.

1. De klant is koning: Bedenk wat jouw potentiële klant zou intypen in een zoekmachine en bouw daar je zoekwoorden omheen, op deze manier krijg je sneller relevante zoekwoorden.

2. Zoekwoorden: Check de zoekwoorden die je wilt gebruiken op validiteit. Het is namelijk erg handig om te weten of het zoekwoord dat jij voor ogen hebt wel gegoogled wordt. Een handig instrument hiervoor is de Google Adwords Keywords Tool.

3. Online linkbuilding: Door linkbuilding wordt je website door zoekmachines belangrijker gevonden in de organische resultaten. Hoe vaker de link van je website op een andere website staat, en hoe vaker mensen op deze links naar jouw website doorklikken, hoe hoger jouw resultaat in de zoekmachine zal zijn.

4. Social media: Plaats regelmatig berichten op social media met links naar je website. Zo vergaar je nog meer bekendheid en lok je meer bezoekers naar je website.