Merkauthenticiteit: Wat is het precies en hoe blijf je zelf authentiek?

In de huidige snel veranderende wereld zijn mensen op zoek naar houvast. Authenticiteit biedt hen vertrouwen en zorgt voor herkenning. Maar wat is het precies, en hoe blijf je zelf authentiek?

Posted by Mariah 9 months ago

In de huidige snel veranderende wereld zijn mensen op zoek naar houvast. Authenticiteit biedt hen vertrouwen en zorgt voor herkenning. Merkauthenticiteit is voor veel bedrijven dan ook een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Echter is authenticiteit een perceptie en speelt het zich af in het hoofd van de consument. Hoe beïnvloed je deze perceptie en opereer je als onderneming authentiek? Hieronder leggen wij uit wat het is en geven we je ook een aantal tips om de authenticiteit van je merk zo goed mogelijk te behouden.

Wat is merkauthenticiteit?

Merkauthenticiteit gaat over hoe de consument een merk ervaart en beoordeelt als trouw aan zichzelf, oprecht naar zijn klanten, gemotiveerd door verantwoordelijkheid en hoe het merk klanten ondersteunt in het trouw zijn aan henzelf. Het begrip valt dus uiteen in continuïteit (trouw blijven aan zichzelf), geloofwaardigheid (oprecht zijn naar klanten), integriteit (verantwoordelijkheid nemen) en symboliek (het steunen van klanten in trouw zijn aan henzelf).

Modern versus postmodern

Merkauthenticiteit wordt tegenwoordig vaak vanuit twee verschillende perspectieven bekeken: een modern perspectief en een postmodern perspectief. Het moderne perspectief is vooral gefocust op de feitelijke beoordeling van authenticiteit en leunt op het verleden. Bij merken gaat het hierbij om heritage, herkomst, oorspronkelijkheid en ambachtelijkheid. Zo heeft schoenenmerk Van Bommel een rijke familiegeschiedenis (heritage); komt Bertolli uit Italië (herkomst); hield de Amerikaan Jack Daniel erg van whisky (oorspronkelijkheid) en maakt Verkade haar koekjes nog precies zoals honderd jaar geleden (ambachtelijkheid). Dit zijn allemaal controleerbare feiten die in het verleden liggen met een hoge mate van geloofwaardigheid.

Postmoderne merkauthenticiteit is meer gericht op de toekomst, de focus wordt verlegd van feitelijkheden naar perceptie. Hierbij gaat het om leiderschap, missie, ethiek en integriteit. Apple is een voorloper op het gebied van technologie en design (leiderschap); Triodos vecht voor een betere wereld (missie); Ford spant zich in voor een duurzame toeleveringsketen (ethiek) en Klaverblad Verzekeringen blijft onder alle omstandigheden zichzelf (integriteit). Bij het postmoderne perspectief draait het dus om van betekenis zijn, om geloofwaardigheid.

Best practices

Ieder bedrijf is bij de oprichting authentiek, maar het is de kunst om tijdens groei, overnames en tegenslag trouw te blijven aan datgene waar het merk voor staat. Alleen zo blijf je geloofwaardig. Een mooi voorbeeld daarvan is KLM. Bij KLM staan betrouwbaarheid en transparantie hoog in het vaandel, daarom steken ze erg veel zorg en tijd in hun online klantenservice. Dit doen ze onder andere via een uitgebreide blog, waar ze schrijven over mooie bestemmingen, de geschiedenis van KLM en waar ze de vele gezichten van het bedrijf laten zien aan de hand van portretten van medewerkers. Ook zijn ze zeer actief via sociale media. Dit contact is altijd meertalig, persoonlijk en meelevend. Hierdoor zijn ze al meerdere keren genomineerd voor verschillende prijzen, onder andere in de categorie Beste Merk voor de De Beste Social Awards.

Ook Triodos bank laat zien dat een authentiek merk de waarden en principes die het uitdraagt ook naleeft. Triodos houdt zich bezig met duurzaam bankieren. De belofte van Triodos om te investeren in duurzame groei wordt ingevuld met identificeerbare projecten bij jou in de buurt op het gebied van zorg en welzijn, natuur en milieu en kunst en cultuur. Ook handelt Triodos authentiek bij de uitkering van de eindejaar bonussen. In plaats van het uitkeren van tonnen aan de topmensen van de bank, keerde Triodos in 2009 een bedrag van 300 euro uit naar al haar medewerkers.

Naast KLM en Triodos is Coolblue een ander positief voorbeeld van merkauthenticiteit. Uit hun slogan blijkt al waar ze voor staan: ‘’Alles voor een glimlach’’. Zij richten zich op het creëren van een buitengewone klantbeleving, elke stap in de customer journey laat zien dat klantenservice belangrijk is. Op deze manier hebben ze de prijs gewonnen voor het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland in 2017.

Hoe blijf je zelf authentiek?

Ieder merk heeft wel een verhaal over hoe het is ontstaan. Zorg als bedrijf dat deze eerste overtuigingen en kernwaarden terugkomen in alles wat je als merk doet en onderneemt. Door het benadrukken van het oprichtingsverhaal en de bijbehorende kernwaarden laat je mensen de continuïteit en integriteit van je merk zien. Het is van groot belang dat alle medewerkers de kernwaarden van je merk kennen en uitdragen om geloofwaardig te blijven en de authenticiteit te ondersteunen. Consumenten verbinden zich dan aan jouw merk omdat ze zich ermee kunnen identificeren en achter dezelfde waarden staan. Belangrijk is het vooral om niet zelf te benadrukken hoe authentiek je als merk bent, maar dit te laten zien. Authentiek is iets dat je juist bent als je het niet zelf hoeft te zeggen!