Marketing in de zorg

Zorginstellingen zetten steeds vaker marketing in, maar waarom? Wij leggen het uit.

Posted by Mariah 8 months ago

Marketing wordt ook regelmatig gebruikt in de zorg, als het bijvoorbeeld gaat om een nieuwe App die een verzekeringsmaatschappij lanceert, een ziekenhuis die met een grote stunt in de media probeert te komen of een goed doel die een actie bedenkt om meer geld op te halen. Maar waarom gebruiken zorginstellingen marketing en wat maakt zorgmarketing anders dan ‘gewone’ marketing? Wij leggen het uit.

Zorgmarketing is vooral het creëren, communiceren en het geven van informatie en interventies met betrekking tot klantgerichte en wetenschappelijk onderbouwde strategieën om de gezondheid van de bevolking te beschermen en te promoten.

Waarom is zorgmarketing anders dan ‘gewone’ marketing? Waar bij ‘gewone’ marketing alleen de verkoop van een product wordt bevorderd, gebruiken zorginstellingen marketing om het publiek te informeren en te motiveren op het gebied van nieuws uit het zorglandschap.

Er zijn twee voornaamste redenen om als zorginstelling te investeren in marketing. Ten eerste is het belangrijk om te begrijpen wat de kracht is van een gerespecteerd merk. De klant van tegenwoordig heeft de macht omdat ze toegang hebben tot veel informatie. Zoals de behandelmogelijkheden, de reputatie van een ziekenhuis en hoe goed de specialisten zijn. Daarnaast is het zorglandschap drastisch veranderd. De klanten hebben naast veel informatie ook veel keuze uit kleine noodklinieken, door artsen zelf geopende ziekenhuizen en operatiecentra die zich specialiseren op specifieke ingrepen. Medisch toerisme speelt ook een rol, patiënten zijn tegenwoordig bereid om het hele land door te reizen voor een betere prijs, betere omstandigheden of een specifieke dokter. Zorginstellingen moeten hier wel op inspelen anders gaat men naar de concurrent.

Een mooi voorbeeld van een marketing actie uit het zorglandschap is ‘Stoptober’ van het Trimbos instituut. Hierbij roepen ze iedereen via televisiereclames en social media op om in de maand oktober te stoppen met roken, en het liefst daarna voor altijd te stoppen met roken. Een voorbeeld uit het buitenland is de ‘We dare you to’ campagne van United Health Care, iedere maand werd er een nieuwe uitdaging gedeeld via de hashtag #wedareyouto op social media. De uitdagingen waren bijvoorbeeld het kijken van een informerende video over zorgverzekeringen of deelnemen aan een quiz waarmee je je eigen gezondheid test. Het doel was het bevorderen van de gezondheid van de deelnemers. Want wie kan een ouderwets wedje weerstaan?