Hoe gebruik je social media voor jouw bedrijf?

Iedereen gebruikt tegenwoordig Social Media, maar hoe kan je het het beste gebruiken voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

Posted by Cato 1 month ago

Een van de basisbehoeftes van mensen is om in contact te komen met mensen en te praten over wat je leuk vindt. Veel mensen doen dit via social media, daarom wil jij als bedrijf jezelf laten zien en connecties leggen met je doelgroep. Om alles uit social media te halen moet een bedrijf de interactie aan gaan met zijn online publiek. De doelstelling van het bedrijf op social media moet afgestemd zijn op de algemene doelstellingen. Afhankelijk van de doelgroep kies je eerst een van de social media om op te focussen. Kijk naar welke social media door jouw doelgroep gebruikt wordt en naar wat voor content jullie willen plaatsen.

Al de social media posts zijn in het algemeen door iedereen te lezen. Zorg er dus voor dat er niet te veel sales gerichte posts gedaan worden, dat kan sommige lezers irriteren. Geef de doelgroep waardevolle artikelen en beantwoord hun vragen, dan zullen klanten jouw bedrijf ook benaderen wanneer ze jou nodig hebben. Verschillende social media hebben verschillende aanpakken nodig, dat komt doordat de social media verschillende functies hebben en het verschillende soorten publiek aantrekt. Wij leggen uit hoe jouw bedrijf Facebook, Instagram en LinkedIn het beste kan gebruiken.

Facebook

Facebook gaat over persoonlijke interesses, lifestyle en het delen van inspiratie. Bij het bedenken van content voor Facebook is het regelmatig posten belangrijk om de interactie op gang te houden, maar overdrijf niet. Te vaak posten is de nummer eén reden om een pagina te unliken!

Tips voor het maken van posts:

  • Wees kort en krachtig. Mensen lezen lang niet alles wat er in hun newsfeed verschijnt maar scannen op interessante dingen.
  • Houd het luchtig. Vrolijke en informele posts spreken lezers meer aan.
  • Gebruik veel beelden. Foto’s en video’s doen het goed op Facebook. Ze hebben een hoge entertainmentwaarde en worden sneller geliket en gedeeld binnen het eigen netwerk.
  • Lok conversaties uit. Zorg dat posts de lezers prikkelen om te reageren. Gebruik stellingen, stel vragen en laat lezers kiezen via polls.

Instagram

Instagram groeit enorm en wordt door de meeste topmerken benut. Het leuke is dat iedereen ook beelden over je merk op Instagram kan zetten (cocreatie). Denk aan het Starbucks-moment. Organisaties kunnen verschillende soorten content, genaamd advertenties, plaatsen op Instagram. Dit zijn de verschillende soorten advertenties: foto-advertenties, carrousel-advertenties (meerdere afbeeldingen) en video-advertenties.

Via targetting adverteert een Instagram-account gericht bij bepaalde doelgroepen. Verplichte targetting opties bij Instagram zijn land, leeftijd en geslacht. Het is ook mogelijk om meerder opties te gebruiken, zoals interesses en hashtags. Bijvoorbeeld bij mensen die hasthags zoals #Zara of #fashion gebruiken. Door de koppeling met Facebook kunnen advertenties gekoppeld worden, dus via Instagram adverteren bij likers van een bepaalde Facebookpagina. De kosten van adverteren op Instagram zijn relatief laag en het bereik is groot.

LinkedIn

LinkedIn is hét zakelijke netwerk voor professionals. LinkedIn-groepen zijn vooral van belang voor het werven van new business en voor arbeidsmarktcommunicatie. Op LinkedIn kan een organisatie zoeken naar potentiele medewerkers, stagiairs, sponsors etc. Daarnaast kan een organisatie zelf een pagina en een groep aanmaken om met volgers relevante content te delen. Verder kan een organisatie zich bij andere groepen aansluiten om discussies te volgen en zo op de hoogte te blijven van wat er speelt in haar sector.

Belangrijk op LinkedIn zijn de aanbevelingen van anderen. Wat anderen over de organisatie zeggen, overtuigt meer dan wat de organisatie over zichzelf zegt. Als bedrijf kan je opdrachtgevers en klanten vragen een review te schrijven. Benut dat en ga voor een actieve aanpak om reviews te krijgen.

Een bedrijf moet veel energie in zijn social media steken om het goed te laten werken, maar het is een goedkope en leuke manier van adverteren waarmee je heel veel kan bereiken! Dus als jullie nog niet zijn begonnen met social media, zoek er een uit om mee te beginnen, luister naar je doelgroep en begin met communiceren voor meer bereik!