De contentmarketing-trends voor 2018 waar jij van op de hoogte moet zijn

Wat worden in 2018 de trends op het gebied van contentmarketing? Wij zetten er een paar op een rijtje.

Posted by Cato 1 week ago

2017 is voorbij. Het jaar waarin influencers steeds populairder werden, er steeds meer video’s werden gekeken en een massale benadering is ingeruild voor een persoonlijke. Wat gaat er het aankomende jaar gebeuren? Contentmarketing is op het moment hot in de marketingwereld. Bij deze vorm van marketing (branding) staat het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal. In deze blog lichten we vijf contentmarketing-trends toe die jij moet weten voor 2018.

**Trend 1: Livestream en andere realtime content Video is niet meer weg te denken als content marketingtool. Op de Facebookpagina’s van grote bedrijven zie je dat ongeveer de helft van de content uit video’s bestaat. Geen wonder, want met video’s bereik je het grootste publiek. In de illustratie hieronder is het effect van video’s te zien ten opzichte van andere vormen van content.

Deze videotrend zet zich in 2018 door met een verschuiving naar live-videocontent en livestreaming. Volgens Emerce heb je met live-videocontent 10 keer meer interactie dan bij normale video’s. Bij live-videocontent kun je denken aan live verslag doen van bijvoorbeeld productintroducties, interviews, Q&A’s, exclusief nieuws, belangrijke gebeurtenissen of aanbiedingen.

‘Live gaan’ is gelukkig heel makkelijk. Op Facebook, Instagram en Youtube kan je nu al heel simpel live gaan door een stream op te starten en ook LinkedIn zal deze feature binnenkort introduceren. Ondanks dat je dit dus makkelijk zelf kunt doen, is het in veel gevallen toch wel slim om een professioneel videobedrijf in te huren. Zo ben je zeker van hoge videokwaliteit en een goede koppeling naar je social media kanalen.

Trend 2: Content Creator Support Tools Voor 2018 wordt verwacht dat men meer gebruik gaat maken van contentmarketingtools: tools die het makkelijker maken om content te produceren. Het grote voordeel: ze zijn vaak gratis te gebruiken. Hieronder een rijtje van Inc met content marketing tools:

  1. HubSpot’s Blog Topic Generator – een echte ideeën generator. Een grote hulp bij het bedenken van onderwerpen voor bijvoorbeeld blogposts.
  2. Knowledge management template – hier kun je belangrijke informatie opslaan zodat je tijd kunt besparen wanneer je content bedenkt, zowel voor intern als extern.
  3. MindMup – de plek om je gedachten om te zetten in een visuele mindmap doormiddel van gebruik van tekst, links en afbeeldingen.
  4. Asana – wanneer je met meerdere mensen aan content werkt is dit de plek om dat te doen. Je kan hier makkelijk in teams aan projecten werken.
  5. Adobe Spark - hiermee kunnen gebruikers met slechts een paar klikken afbeeldingen genereren voor geanimeerde video's, posts op sociale media en webpagina's.
  6. CoSchedule’s Headline Analyzer – deze tool geeft jouw titel een score op basis van het algemene woordsaldo, de lengte, het sentiment en zoekwoorden.
  7. Buffer – op dit platform kun je al je social media accounts managen en posts inplannen op een platform.

Trend 3: Aan de slag met data Er is steeds meer data beschikbaar. Data maakt het voor bedrijven veel makkelijker om betere beslissingen te maken omdat je zo de doelgroep beter in kaart kunt brengen of je blogposts kunt analyseren. Blogimpact breng je in de kaart door te kijken naar: Blogbezoeken, tijd dat men op je website zit, aantal reacties, aantal keer gedeeld, inbound links en persaandacht.

Ook kun je data inzetten om je doelgroep beter te leren kennen. Zo kun je de zoek- en aankoopgeschiedenis zien en hierop inspelen met bijvoorbeeld aanbiedingen. Je kunt ook gebruik maken van de informatie die de doelgroep deelt op social media en informatie van gps-signalen die mobieltjes versturen. Je kunt er dus achter komen wat je klant wil en waar hij/zij zich bevindt. Hoe meer informatie je bezit, hoe beter je op de markt kan inspelen en kan voorspellen waar jouw kansen liggen. Informatie is macht. Tools die je hiervoor in kunt zetten zijn o.a. Google Analytics, Similarweb en Coosto.

Trend 4: Micro-influencers Steeds meer merken zijn in 2017 gestart met influencermarketing. Dat gaat in 2018 gewoon weer verder, maar het gaat wel anders worden. De influencermarkt verschuift van macro naar micro - influencers die tussen de 1000 en 10.000 volgers hebben. Het gaat bij deze groep niet om de omvang maar juist om de hoge betrokkenheid door authentieke en waardevolle interacties tussen de influencer en zijn of haar volgers. Micro-influencers worden in 2018 steeds belangrijker voor merken wanneer ze actief zijn in dezelfde branche als het bedrijf of merk.

Micro-influencers krijgen door hun relatief kleine bereik minder gesponsorde producten en aanvragen. Het voordeel hiervan is dat ze vaak graag voor merken aan de slag die voor hen relevant zijn. De kans is dan ook kleiner dat zij een voor jou concurrerend product aangeprijzen én micro-influencers vragen geen enorme bedragen voor een post.

Hoe vind je deze micro-influencers? Je kunt zelf opzoek gaan naar micro influencers in jouw omgeving, of hier een bureau voor inschakelen. Nadat je in kaart hebt gebracht welke influencers goed bij jou aansluiten, kun je gaan nadenken over een content strategie voor je micro-influencers. Vragen waar je over na kunt denken zijn:

  • Laat je een influencer jullie eigen social media kanalen overnemen?
  • Kunnen ze verslag uitbrengen vanaf een event dat jij organiseert?
  • Kunnen ze via hun eigen kanalen online productdemo’s geven?
  • Nodig je de influencer uit om in een bedrijfsvideo te spelen? (Wel belangrijk dat je hen dan ook creatieve vrijheid geeft over de insteek van de video).
  • Vraag je ze om een video te maken die matched met de visie en missie van jouw bedrijf?

Bij influencermarketing worden influencers eigenlijk niet betaald, maar worden producenten en experiences geruild tegen content. Betaal je influencers? dan verandert influencer marketing in een vorm van adverteren genaamd native advertisint (betaald adverteren met inhoudelijke content).

Trend 5: Augmented en vitual reality Het gebruik van augmented (AR) en virtual reality (VR) zijn opkomende trends, maar in 2017 nog niet groots doorgebroken. Verwacht wordt dat dit dit jaar zal gebeuren. Het perfecte moment om te starten met experimenteren dus!

Kijkend naar de statistieken, zoals in de afbeelding hieronder, is te zien dat veel mensen geïnteresseerd zijn in deze trend. Een bekend voorbeeld van AR is Pokémon Go. Hierbij wordt aan de echte wereld hologrammen toegevoegd. Bij VR komen mensen in een virtuele wereld terecht. De voorlopers zijn hier al druk mee bezig. Denk aan een virtuele proefrit in een Volvo of de VR-headset van Facebook. Stap in, wees creatief en bedenk iets wat bij jouw bedrijf past.

Afbeeldingen gevonden op: [Afbeelding 1](https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/03/08/video-marketing-statistics ), [Afbeelding 2](https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/r/17/YouGov_Travel_Booking_Trends_INFOGRAPHIC_ATM2016.pdf )

Trends komen van: [Adformatie](https://www.adformatie.nl/blog/de-contentmarketing-trends-die-je-2018-niet-mag-negeren )