5 tips om ‘echte’ influencers te onderscheiden van ‘nep’ influencers

Samenwerken met influencers is heel populair, lees hier hoe je een echte influencer herkent!

Posted by Mariah 2 weeks ago

Veel merken werken samen met influencers. ‘Influencer zijn’ is ontzettend populair en dat heeft tot gevolg dat er veel ‘wannabe influencers’ zijn, die hun volgers kopen. Kopen is voor een influencer natuurlijk veel makkelijker dan ervoor te werken. Als merk moet je dus oppassen voor deze influencers met een nep achterban! Je hebt daar namelijk he-le-maal NIKS aan. Hieronder hebben wij een aantal tips om goede influencers te vinden en de ‘echte’ influencers te herkennen.

1. Kijk naar het verhaal wat de influencer vertelt

Influencers vertellen het verhaal van jouw merk op een authentieke manier door te posten. Dit heeft tot gevolg dat jouw merk onder de aandacht komt bij de beoogde doelgroep. Dit werkt alleen als je een influencer selecteert die bij jouw merk en bijpassende (merk)waarden past. Indien dat niet het geval is, wordt de influencer niet serieus genomen door zijn/haar volgers, wat niet het gewenste effect met zich meebrengt voor jouw merk. Een van de belangrijkste punten van influencer marketing is de authentieke en waardevolle interactie tussen de influencer en de volgers. Tip: Let goed op bij het kiezen van influencers en ga na of de niches en waarden bij elkaar aansluiten.

Als je authentieke en waardevolle influencers hebt gevonden is dat heel fijn, maar je bent er dan nog niet. Je kan namelijk een influencer vinden met prachtige foto’s en veel volgers maar helaas zijn er heel veel fraudeurs waarbij de volgers niet echt zijn. Er zijn een aantal dingen die je kan doen om erachter te komen of de volgers echt zijn.

2. Controleer op lege profielen

Een manier om te kijken naar de echtheid van de volgers van de influencer is door de volgers-lijst van de influencer te scannen. Zie je veel profielen zonder profielfoto of met gekke namen, zoals ‘instagirl2423’? Dit zijn vaak lege profielen; zij worden niet gevolgd, posten geen foto’s en liken niks, maar volgen zelf heel veel mensen. Deze profielen worden vaak gekocht. Scannen geeft al snel een goed beeld maar als je het echt goed wilt zien moet je de profielen echt bekijken om het zeker te weten.

3. Vergelijk volgers met likes

Bij echte volgers komt ook engagement kijken, dat houdt in dat de posts dus ook veel geliked worden. Je kan het engagement van de influencer beoordelen door de aantal likes per post te vergelijken met de volgers. Stel je vindt een influencer met 10.000 volgers maar hij/zij heeft maar 200 likes op een post, dan weet je dat waarschijnlijk een groot deel van de fanbase uit (gekochte) nepvolgers bestaat. Het gemiddelde aantal likes per post zit tussen de 7% en de 10% van het totaalaantal volgers. Bij een account met 10.000 volgers mag je dus tussen de 700 en 1.000 likes verwachten. Zit het daarboven dan zit je helemaal goed en heeft de influencer dus hele betrokken volgers!

4. Vergelijk volgers met reacties

Behalve likes zeggen het aantal reacties op een post ook iets over de engagement en dus ook over de echtheid van de volgers. Als de volgers vaak reageren op de posts van de influencer geeft dat aan dat zij zich aangesproken voelen tot de content en/of ze ‘fan’ zijn van de influencer en er een goede interactie is tussen hen. Dat geeft veel voordelen voor jou als merk, je merkt zelf waarschijnlijk ook wel eens dat je dezelfde dingen wil hebben of doen als iemand die jij heel leuk vindt of iemand waar jij tegenop kijkt.

5. Vraag om statistieken

Je kan ook altijd de influencer vragen om recente statistieken van zijn of haar account te sturen. Bijvoorbeeld van de activiteiten van de laatste week, of op de laatste posts. Ook kan het nuttig zijn om de statistieken over de doelgroep aan te vragen, man/vrouw verhouding, de landen waar ze vandaan komen etc. Dan kan jij zelf bepalen of dit ook jouw doelgroep is. Als de influencer ook een blog heeft kan je ook kijken hoeveel views hij of zij heeft. Of als ze een Youtube account hebben kijken hoeveel views ze hebben op een video.

Dat waren de 5 belangrijkste tips voor het herkennen en kiezen van een ‘echte’ influencer. Maar als laatst willen we nog meegeven: staar je niet blind op following! Een kleine influencer met betrokken volgers kan even waardevol, of zelfs nog waardevoller, zijn dan een influencer met veel meer, maar gekochte, volgers.

Bronnen:

1 https://www.deondernemer.nl/weblogs/item/1389/laat-influencers-jouw-verhaal-vertellen

2 http://www.marketingtribune.nl/content/weblog/2018/04/kwalitatieve-influencers-selecteren-doe-je-zo/index.xml